20.3.08

Om Blondinbella

Mitt intryck som tillfällig Sverigebesökare är att de man pratar allra mest om i svensk media just nu (förutom Arbogamördaren) är Blondinbella och Björn Gustafsson. Den sistnämnda hade jag redan hyfsad koll på då i stort sett alla mina facebookvänner som befinner sig i Sverige har gått med i olika former av Björn Gustafsson-grupper. Han är rolig, söt och framställs som väldigt helylle (nykterist o s v) och en bra förebild, så framgången känns ganska välförtjänt tycker jag. Blondinbella är 17 år och har Sveriges, om jag förstått det rätt, mest välbesökta blogg. Mitt första intryck är att hon är en helt vanlig blonderad 17-årig med för mycket pengar och fågelholksutseende. Har inte hunnit få något andra intryck än, får se om det kommer. Jag tycker det epidemiska spridandet av denna typ av jobbiga tonårstjejer med för mycket smink, gapig röst och modeblogg är bland det mest irriterande med Sverige för tillfället. Är man lite äldre och har tjänat massa cash på egen hand så visst, köp 20 000 kronors-väskor om ni vill, jag bryr mig inte, men jag är väldigt glad att jag hann växa upp medan en Champion-luvtröja eller ett par Levi's-jeans fortfarande var de mest åtråvärda plaggen (kanske var det annorlunda i större städer, vet ej). Jag minns när jag flög hem från Kraków efter nyår 06/07, vi anlände samtidigt som ett plan från London och i kön till passkontrollen hamnade även fem odrägliga tjejer i 16-årsåldern från detta plan. De höll alla i varsin Harrodspåse, några hade stora solglasögon (detta var i januari, inne på Arlanda) och de roade sig med att ta bilder på varandra i modellposer, med halvöppen mun och harrodspåsen + dyr handväska i armvecket. Den ena skrek "jaaa pappa, vi är på Arlanda nu, fixar du en taxi eller?" i sin dyra mobil. Man riktigt såg hur samtliga i kön helst ville slå dem på käften. Minns att jag uppgivet tänkte att snart kommer 90% av alla småtjejer se ut och tyvärr även bete sig så, även de med mer begränsad budget. Anyway, när jag läser Blondinbellas blogg undrar jag mest varför i hela friden den har så extremt många läsare? Jag har full förståelse för att Sverige kryllar av modeintresserade som följer diverse modebloggar, men det här är inte ens en modeblogg, den handlar i stort sett bara om alla häftiga TV-intervjuer Blondinbella ska vara med i och hur eftertraktad hon är. Visst, hon ska ha cred för att hon redan (med hjälp av sin pappa som tydligen är någon slags chef, känns lite fel) har byggt upp ett starkt varumärke och tjänar sina egna pengar, men... jag vet inte, jag tycker bara hon verkar väldigt jobbig, och varför vill hon se ut som Victoria Silvstedt? Såg på Debatt häromdagen om shoppinghysteri och konsumtionssamhälle. Blondinbella och Ebba von Sydow var med och ställdes mot väggen. Det kom bl a fram att Blondinbella kör med renodlad produktplacering i sin blogg och att hon nyligen fått betalt för att nämna ett visst varumärke i en intervju. Hon babblade massor om att inspirera unga tjejer till att starta egna företag och annat blaj, och meddelade att det som skulle bli hennes shoppingfria månad sket sig efter fem dagar eftersom hon var tvungen att handla. Jag tycker det är skrämmande om hon ska vara någon slags förebild för Sveriges tonårstjejer. Hellre Ebba von Sydow i så fall som verkar smart och faktiskt har gjort karriär och fixat riktiga toppjobb. Kanske börjar jag bara bli gammal, bitter och avundsjuk, jag vet inte. Nu ska jag på promenad och besöka Askersundbiblioteket. Lyckas alltid komma dit när de säljer böcker som de vill göra sig av med. För några år sedan köpte jag Att förstå EU, i nyskick och helt olånad, för 2 kronor. För skojs skull kollade jag adlibris.se, de sålde exakt samma bok för över 400 spänn...

3 kommentarer:

Sandra sa...

Skulle gissa att hennes läsare är omkring 17 de med..

Emily sa...

Tack så mycket för din kommentar! Det känns ju lugnande att du inte behövde födelsebeviset.. Det är mycket man undrar såhär inför resan, så, jag tänkte fråga dig lite grann, om du vill svara :) Vad jobbade du som när du var där? Kunde du bra franska innan? I vilken byggnad bodde du och var det långt att åka till jobbet? Var det inte jobbigt att vara hemifrån april-augusti? Tack igen! :)

Emily

Anonym sa...

Får ju krupp av att läsa sånt där.. skrämmande. Bojkott på det. Fjortisen alltså, inte dig :)