9.3.08

Sunday Roast

Usch nu är jag riktigt trött och SKA lägga mig tidigt. Är för gammal för att palla fyra timmars sömn två nätter i rad och fortfarande vara på topp. Det blev en extremt lugn dag på jobbet, har aldrig haft så lite att göra och vandrade mest omkring planlöst och drog upp en dragkedja här och där. Nu har jag precis kommit hem från en mysig pub med chill musik där jag, Malin, Klara, Andreas och Johan har ätit Sunday Roast. Det verkar vara något av en institution i England, i stort sett alla pubar har populära Sunday Roasts och om jag fattat rätt är det även något familjer kör med. Wikipedia säger så här: "The Sunday roast is a traditional English main meal served on Sundays (usually in the early afternoon), and consisting of roasted meat together with accompaniments. It is popular throughout Great Britain and Ireland. Other names for this meal are Sunday dinner, Sunday lunch, Sunday Tea, Roast dinner, and Sunday joint. The traditional Sunday roast has been traced back to Yorkshire, England during the Industrial Revolution. It is believed this tradition arose because the meat could be left in the oven to cook before church on a Sunday morning, and it would be ready when the family arrived home at lunchtime. The meal is often comparable to a less grand version of a traditional Christmas dinner in these cultures." Nu lärde ni er något nytt! Jag gillar att äta på pubar, det är billigare och man får mycket mer mat än på restauranger, iaf efter vad jag har sett. Det finns massor med varianter på Sunday Roast, idag körde vi alla den klassiska, inklusive Yorkshire Pudding. Känns genuint brittiskt och är fortfarande gott! Det ska erkännas att den allmänna matkulturen här inte är mycket att hänga i julgranen, mycket flott och fett (som jag ju brukar älska, men det finns gränser). När jag på förra veckans franskalektion frågade min lärare, som är engelsk-kinesisk men uppväxt i Frankrike, vilket land han till slut helst skulle bo i blev svaret Frankrike. När jag frågade varför svarade han tveklöst "maten". Som det mångkulturella land det ändå är så importeras det självklart matkulturer hejvilt, så den ljusnande matframtid är Englands.

Inga kommentarer: