31.3.08

Irlandsresa och allmän förvirring

Jaha, hade precis skrivit ett långt och bra inlägg på min andra dator (min gamla lilldator fick följa med tillbaka eftersom min nyare, stora laptop är perfekt för att se på film men mindre bra att släpa med till campus) och då hänger den sig. F ö kan jag av någon anledning inte göra nya stycken på bloggtexten längre, så ursäkta att allt är som en stor klump text. Ska försöka lösa det. Blev lite orolig för mig själv idag, är galet disträ. Brukar alltid göra en mental plan för kommande dagar när det gäller plugg vs gå på stan samt saker jag måste göra. Plötsligt slår det mig att helvete, det är IMORGON natt efter ett någon gång som jag måste hoppa på bussen (som jag ännu inte bokat) till Stanstead och flyga till Nordirland, jag kommer inte alls vara här på onsdag! Vet inte varför men jag har länge varit så totalt inställd på att det är på onsdag kväll jag åker att jag bara är glad att jag kom på det överhuvudtaget. Nu har jag alltså bara morgondagen på mig att packa, köpa något mer till Patricia, fixa min sista masteransökan med kopior, vidimering av en jäkla massa papper och allt vad det innebär. Helst ska jag även skriva klart min litteraturuppsats (idag bytte jag efter tre dagars ineffektivitet ämne och fick ihop 350 ord, alltid något) och söka mer utbildningar på studera.nu också. Så vill mina housemates boka mig mellan 19 och när jag nu måste åka också. Imorgon ska jag ställa mobilen på nio och lägga den i en garderob eller så så jag MÅSTE upp och vakna till, det går inte annars, imorse somnade jag med mobilen i handen igen efter att ha tryckt på snooze. Anyway, eftersom jag har biblioteksnördat eller jobbat oavbrutet sedan jag kom tillbaka har jag inte hunnit kolla upp Nordirland alls förutom det som står i Lonely Planets guide till Västeuropa. Såg igår att det var där som "Bloody Sunday" och allt sådant har inträffat och det känns som ett väldigt slöseri att inte ha läst på eller sett någon film om det hela. Får väl lyssna på U2-låten med samma namn på planet och gå på museum eller något när jag väl är där. För er som inte vet så ska jag hälsa på Patricia, en jämnårig spansk kompis jag jobbade med på Disney -05 och även delade rum med på sommaren -06. Efter det har jag hälsat på henne i Málaga en gång och för ett år sedan var hon här i Brighton några dagar. Nu bor hon i Derry på Nordirland sedan januari och jobbar på ett pizzaställe (måste ju kännas lite halvtaskigt efter en fin avslutad utbildning inom hotell och turism). Tydligen delar hon hus med två spanska kompisar hemifrån så Irlandsresan innebär förhoppningsvis även spanskaträning, även om jag och Patricia alltid blandar spanska, engelska och franska när vi pratar, det är kul. Hon kommer nog att jobba en del när jag är där vilket antagligen är bra om vi inte ska bli osams, då jag gillar sightseeing och hon gillar sömn. Alla klassiska kulturkrockar brukar inträffa när vi ses, hon tycker att jag måste prata mera i diskussioner med massa folk, jag hävdar att det inte går eftersom jag inte vill avbryta och dessutom blir avbruten efter en sekund om jag säger något; jag bryr mig inte så mycket om vad jag äter utan kan slänga ihop något på fem minuter och kasta i mig om jag måste ut på kvällen, hon måste ha lagad mat samt bröd och sitta länge och ta det lugnt, etc etc etc. Skickade sms förut idag och frågade om jag skulle ha med mig lakan eller vår luftmadrass (som vi svenskar gör, damnit), till svar fick jag "Men herregud kvinna, vi bor inte i Afrika, det är klart vi har sängar och sängkläder!". Frågade också om hon ville ha något annat från England och fick till svar att nä, men hennes housemate Carolina ville gärna att jag tar med en engelsman eftersom killarna är så fula på Nordirland. Nej herregud, nu måste jag packa och hitta alla ansökningspapper, ciao!

Inga kommentarer: