28.3.08

Äckliga böcker

Jag har aldrig varit en person som går och fyndar på antikvariat (utom en dag i Paris när jag och min hippie till spanska rumskompis i stort sett länsade en second hand-bokaffär vid Sorbonne, men ska man handla böcker någonstans så är det ju där) eller inser det fina med gamla slitna böcker. Om jag ska leta böcker om ett visst ämne i ett bibliotek kollar jag spontant bokryggarna som är ser nya ut först. Avskyr att bli tvingad att läsa böcker med gula sidor fyllda av suspekta fläckar. Därför är det lite jobbigt att plugga poesi, ett ganska tidlöst ämne där de flesta ideer och böcker har många år på nacken. Den här boken t ex, John Keats and Symbolism, är i stort sett den enda som behandlar tråkämnet jag ska skriva 1000 ord om. Är det fågelskit på den månntro?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe ja det skulle det kunna vara.. Nice. Usch jag tycker också det är äckligt med gamla, fläckiga böcker.. Brukar alltid vara något som ser ut som snorkråkor i, eeeewww... Man får väl ha handskar på sig =)