26.2.08

The Remains of the Day

Jag är på allmänt översentimentalt humör vilket nog spelar in på mitt omdöme, men oj vilken bra film! Kritikerna har rätt, Anthony Hopkins spelar helt sjukt bra! Emma Thompson också, som vanligt. Tror jag läste i Lonely Planet att Återstoden av Dagen är en av de rekommenderade filmerna att se om man vill få en inblick i engelsk nationalkaraktär (och jag är en nationalkaraktärjunkie som majoriteten av er antagligen vet). I så fall är det den klassiska, extremt tillknäppna bilden av en engelsman som porträtteras här, man sitter mest och bara vill skrika "Säg det! Gör något!". När jag ser filmen känner jag bara att jag vill upptäcka den sidan av England. Kanske inte nu, men någon gång i framtiden när jag blivit hyfsat rik ska jag åka ut till engelska landsbygden och bo några nätter på ett "stately home", dricka te och konversera med artiga människor på the Queen's English. Nu är klockan 02.15, men jag kunde inte sluta titta i mitten som jag hade tänkt. God Natt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Har länge funderat över om Hem till gården-karaktärerna är typiskt engelska eller om det är överdrivet... Men å andra sidan så är ju Svensson Svensson rätt svenska, låt vara neurotiska. Har du sett serien Gynekologen i Askim förresten? Sjukt svensk! :)