24.2.08

Carla och Raphaël

Först och främst vill jag tacka nöjesgurun Sofia (haha) och Carro för en komplett resumé av Melodifestivalen! Vi ses snart! Ska boka biljett hem imorgon över en säkrare anslutning, i mitten av mars dyker jag upp en sväng i Askersundstrakterna! Mitt internet har f ö levt loppan idag så jag har inte kunnat använda internet direkt, förrän nu givetvis, när jag tänkt gå och lägga mig. Idag jobbade jag endast 10-14, väldigt skönt. Efter det har jag inte gjort något spännande direkt, bara städat, tvättat kläder och anant trivialt. Efter ha lallat runt på Sports World med hög dunkande musik lyssnar jag alltid på Carla Bruni eller Raphaël, balsam för öronen och bra för franskan (lärde mig att uttala franska r tack vare Carla Bruni - köpte hennes skiva i Australien, lyssnade på den jämt och sjöng med, till slut vande jag mig väl vid de franska ljuden och en dag satt det gurglande r:et där!). De har gjort de två skivorna i min skivsamling som jag totalt lyssnat sönder men fortfarande gillar. Carla Bruni är en svinrik italiensk arvtagerska som blev supermodell som blev låtskriverska och sångerska. Hon har tidigare varit ihop med Mick Jagger, Joe Cocker och en hel hög andra kändisar. Nu har hon gått och gift sig med Nicholas Sarkozy, Frankrikes president! Att de var tillsammans kom ut i media när de var på Disneyland tillsammans, lite intressant val av dejtplats tycker jag. Undrar vad mina gamla kollegor tänkte när de såg dem. Lyssna på Quelqu'un m'a dit. Raphaël slog igenom när jag jobbade i Frankrike 2005. Köpte hans album efter att ha hört kanske 10 sekunder av Caravane i en TV-reklam. Älskar älskar älskar skivan. Dessutom är killen apsnygg och brukar framställas som något slags manligt ideal i franska tjejtidningar. För mig är han urtypen av en parisare (när det slår rätt vill säga) - frisyren, alltid snygga kläder som det ser ut som han bara klivit upp på morgonen och slängt på sig lite halvdant, och det faktum att han fullkomligen kastar ur sig pseudointelektuella citat i alla intervjuer jag läst. Ah, hoppas jag får bo mitt i Paris någon gång innan jag dör. Även deras skivomslag känns ganska franska tycker jag, lite lagom pretentiösa. F ö har jag blivit förkyld och tror jag att jag håller på att få feber, tänker ignorera det tills vidare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kunde inte instämma mer! Har f.ö upptäckt Bruni nu också, fick en smärre chock när jag för en vecka sen att den var DEN Bruni som är gift med frassepresidenten! Tidigt ute man är!:)

Linda sa...

Haha vad bra att du hanger med Jenny! Om du gillar Bruni sa ladda inte ner nagon version av "tous les garcons et les filles" eller vad den nu heter som hon sjunger med nagon pa nagon gala. Den gar ganska hogt och hon later absolut fruktansvard, hon far se till att halla sig till att sjunga med dov stamma nara micken.