18.2.08

Je suis une språknörd

Har precis kommit tillbaka från campus och är på jättebra humör, trots att magen är tom och jag har pluggat hela dagen. Min C-uppsats är lite för intressant, när jag går till biblioteket för att plugga litteratur eller något annat tråkigt slutar det med att jag börjar språknörda istället. Hade möte idag med min handledare, det gav väl inte så jättemycket men nu vet jag iaf att min idé är helt godkänd så att säga. På tal om språknörderi har jag idag haft min första franskalektion genom language society. Min lärare är en liten britt som har bott i Frankrike nästan hela sitt liv och verkar sådär franskt nonchalant och brattig ("Jag läser The Economist, det är ju inte så populärt här eftersom nästan alla på Sussex är marxister"), kul! Den andra eleven är en brittisk/ungersk tjej som verkar väldigt tyst och blyg. Givetvis var min franska rejält ringrostig men det var kul att prata ändå. För att ytterligare förstärka bilden av den typiske fransmannen klämde han till med "Vad tycker ni om att Kosovo har blivit självständigt?" när samtalet dog ut. Är pinsamt oinformerad, måste skärpa mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi språknördar kommer att ta över världen en dag; eller åtminstone snacka oss till det :)