25.2.08

Mer språknörderi

Jenny jag tror vi har diskuterat detta någon gång: Man vet att man är en äkta språknörd när man alltid kollar språken (särskilt om man kan få den dubbad på flera olika) innan man köper en DVD. Idag var det denna imponerande samling som till slut fick mig att införskaffa Återstoden av Dagen på Sainsbury's för £3. När jag lärde mig franska (herregud vad jag tjatat om det på sistone) hade jag alltid på Sex and the City med franskt tal när jag städade eller hängde hemma. Anyway, Anthony Hopkins ska enligt kritiker göra "one of the greatest performances in the history of cinema" i denna film, så den kan ju vara sevärd i vilket fall.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Samt att man driver sin icke språknördiga omgivning till vansinne varenda gång man ska se på film... Så fort språkvalsrutan dyker upp så blåtjatar man (utan resultat) tills filmpartnern lär sig att fort som attan ställa in vanliga tråkengelskan samt svensk text. Dock kan jag informera om att jag klippt ut en kartongbit som jag kan ställa för textremsan när jag ser på TV ensam! :)

Anonym sa...

Förresten - du har väl inte missat denna FÖRTRÄFFLIGA databas: http://thepiratebay.org/music/genre/latin

(Vilket du säkert inte gjort, men tänkte att jag skulle tipsa för säkerhets skull, eftersom det borde vara olagligt i egenskap av språknörd att inte känna till den...)

Anonym sa...

Oj, en kartongbit, jag är imponerad!

F ö måste jag ställa mig i skamvrån och erkänna att jag inte varit inne i pirate-dadtabasen, skyller på att jag under en längre tid haft dåligt internet och inte varit så haj på att ladda ner låtar. Ska kolla in den dock, har du något låttips?

Anonym sa...

Vad gäller musiktips så kan jag rekommendera 1) La Quinta Estación (låter som en blandning mellan Shakira och La Oreja 2) Jesse y Joy (Poppig musik, vad nu det egentligen innebär, finns inte på priratebay, men rekommenderas ändå) 3) Juanes senaste (som du omöjligt kan ha missat!!!) 4) Juan Luis Guerra (vann flertalet priser på Latin Grammy Awards, som jag för övrigt kollade på enbart i syfte att vidga mina spanskmusikvyer, Henrik tyckte jag var nördig, tss) 5) y ahora no recuerdo más porque me falta claridad mental. Eller så är jag bara förvirrad efter att ha jiddrat med en tysk soffsurfare (varför bara TYSKAR?) som kommer hit om två veckor. Wtf, det var bara en månad sen jag hade tre andra tyska soffsurfare här. Ja natürlich kommer jag aldrig att fatta mig på dessa bratwurstknaprande, ölhävande, lederhosenflashande fellow europeer. Nu blev detta en hel avhandling, jag ber om ursäkt för det och skyller på att min medicin ännu inte kickat in. Ach so.

Linda sa...

Haha vad kul, men jag gillar tyskar! De är trevliga, organiserade och håller inte på med massa mañana-tjafs! Ska sätta mig och ha en massiv nedladdningssession när jag kommer hem till Sverige på lovet, ska kolla in grupperna du nämnt! Juanes "me enamora" lyckades jag dock tanka hem efter jul, mycket bra!