30.1.08

La Haine

Hade en jätteskön dag på jobbet för en gångs skull, bara fyra timmars arbetstid och knappt något folk där. Fick även min payslip och istället för att vara på ca 30 pund som jag trodde var den på 163! Sweet. Tydligen ingick helgens jobb, plus att vi fått någon slags julbonus på 22 pund, trevlig överraskning. Jag hann till La Haine (Hatet)! Ska bli flitig gäst på filmklubbens visningar, det är gratis och de ska visa ett flertal filmer som jag vill se eller redan har sett och gillar (plus att de spelade Carla Bruni innan!! Hennes sämsta låt men ändå). Så klantigt att jag inte upptäckt det innan. Filmen var helt ok, skulle nog ge den 6½ av 10 eller så. Den är från 1995, skriven och regisserad av Mathieu Kassovitz som spelar Amélies love interest i den filmen. Vincent Cassel har huvudrollen och spelar galet bra med den rätta slumaccenten på sin franska (vilken jag känner igen oh så väl från Disneyland > Paris-tåget), och hela filmen är svartvit och snygg. Den var ungefär som jag trodde, och slutet är väldigt bra. Tycker dock att både Guds Stad och American History X som är lite samma genre är mycket bättre. Vi har f ö inte fått några mail, damnit. Förut var en tysk här och kollade men han hade inte råd, vilket vi räknat med. Jag, Sandra och hennes kompis träffade honom och fransman i kön till Digital i fredags så vi visste vem det var. Nu ska jag äta laxpaj (77 pence på Sainsbury's och perfekt när man bara inte orkar), har inte ätit något sedan kl 13.

Inga kommentarer: