12.1.08

Byråkrati.

Allting ska vara så krångligt här, t o m värre än i Frankrike. Jag har varit anställd på Sports World (borde vara brittiska versionen av Intersport) sedan november och hade glömt bort/skjutit upp att skicka in lite papper som de måste ha till någon slags registrering. Blev påmind om detta häromdagen och fick ett papper med en lista på dokument varav jag var tvungen att ge dem kopior på två. Kruxet är att jag bara har ett - mitt pass. EU-fientliga England verkar liksom inte ha fattat hela konceptet med fri rörlighet. Jag försökte förklara för min chef att mitt pass är mitt uppehållstillstånd samt det dokument som ger mig rätt att jobba, men förgäves. Han menade att det är samma för alla och att även britterna måste ha två av dokumenten, jag påpekade surt att de flesta britter nog faktiskt har ett pass och ett brittiskt medborgarskap redan (punkt ett och två på listan). Det hela löser sig i alla fall eftersom jag var beredd på detta och innan Sports World-besöket var och bokade tid nästa vecka för en intervju där jag ska övertyga job centre-människorna om att jag förtjänar ett National Insurance Card - gäller för resten av livet (tror jag) och ger mig massa rättigheter. Till detta måste jag ha med mig jobbkontrakt, ID och, britternas favorit, ett bevis på att jag bor där jag bor (ett till kontrakt alltså, som måste vara officiellt). Jaja, allt ordnar sig med lite fina kläder och oskyldig svensk brytning.

Inga kommentarer: