17.1.08

Of Mice and Men

Nu, lite efter ett på natten och precis när jag ska vara duktig och lägga mig, hoppar givetvis internet igång efter att knappt ha fungerat på hela dagen. Idag har jag inte varit utanför dörren; jag har sovit, städat i fyra timmar, sett på Sex & the City, läst lite language acquisition, gjort svenskaövningar och gloslista, skrivit motivationsbrev till ett sommarjobb jag ska söka, uppdaterat CVn... väldigt spännande med andra ord. Imorgon händer det äntligen något, ska ha första föreläsningen i language acquisition, seminarium två timmar senare, och däremellan har jag och Sandra svenskalektion med en italienare och en kille från Färöarna. Vi är med i universitetets language society där man väljer upp till tre språk att lära sig av andra studenter, plus att man givetvis lär ut sitt modersmål. Idag var det dags att välja inför våren, jag ska fortsätta med tyska (jag och Sandra hade en lektion i höstas eftersom vi sköt upp det hela tiden) och valde även avancerad franska och... holländska. Valde mellan sistnämnda, grekiska och polska och kom till sist fram till att holländska är coolast. Försökte lära mig det på egen hand när jag bodde i Umeå, det enda jag minns idag är hur man säger "Jag är sjuksköterska". Dessutom kan jag säga "eleganta skor" med perfekt uttal eftersom det var med i en reklamfilm för Kodak som jag tvingades se om och om igen på Disneyland. I övrigt har vi fått gäster i huset: möss. Andreas och Annika (de plus Klara är nyinflyttade C-kursare) siktade en i det lilla rummet där vi har kyl och frys, sedan identifierade vi även svarta prickar vid soptunnan i köket som råttbajs (säger man någon gång musbajs? Jag är trött). Sandra lugnade(?) oss med att även de riktigt rika familjer hon au-pairat hos hade möss i köket, så kanske vi kan se oss själva som fullvärdiga Englandsinvånare. Tack för alla kommentarer förresten! Ska börja svara på dem har jag tänkt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Eleganta skor", haha! Wir haben un technischen problem, typ :) Jädra uttal på det språket!

Anonym sa...

Köp råttfällor! för de förökar sig snabbt.

Anonym sa...

HUR säger man "jag är sjuksköterska" på holländska? Äntligen en sån där udda fras som man faktiskt kan ha nytta av, till skillnad från "Pero hijo! Quidado con el paté, tiene mucha grasa!", vars praktiska användningsområden nog får ses som ytterst begränsade...

Anonym sa...

Tror det var "Ik bin verplester" eller något liknande, minns inte hur det stavas. Haha jag hade glömt den där spanska frasen, däremot kommer jag alltid förknippa "por mucho que lo esfuerzes, no lo vas a conseguir" med Granada...