22.1.08

Night Fever

Jag tror att jag direkt efter att ha tagit studenten bytte dygnsrytm helt och hållet. I Norge satt vi uppe och tittade på film och hängde med gulliga grannarna och kollegorna ute i en ganska död småstad utanför Oslo. I Spanien levde vi efter devisen "det är ju bättre att vara ute till sex och uppleva den spanska kulturen, musiken och sangrian än att gå upp tidigt på morgonen, vad ska man göra på förmiddagen liksom?", såhär i efterhand är jag stolt över oss, vi var tre stencoola nittonåringar direkt från en ursvensk håla, vi dansade hela nätterna under fyra månader och fick toppbetyg. I Australien satt jag uppe och pratade med housemates och andra, och gjorde jag inte det pluggade jag franska. På Disney sov jag knappt alls på nätterna utan var till slut så utpumpad att jag somnade överallt så fort jag satte mig ner, förstår fortfarande inte hur jag kunde jobba flera dagar i sträck med mindre än tre timmars sömn per natt. Så många fester att gå på, så många middagar och Sports Bar-besök. I Umeå gjorde den nästan totala avsaknaden av folk jag faktiskt gillade (med undantag från några i korridoren) att jag satt på msn halva nätterna och pratade med kompisar från Disney, vilket i alla fall var positivt för min språknivå. Under A-kursen här i Brighton var det dags för intensivt nattliv igen, var jag inte på en klubb satt jag på pubar eller var på bio, någon gång gick jag tre veckor utan att vara hemma en enda kväll, perfekt! Hade vi lektion kl 10 var det kört för koncentrationsförmågan. B-kursen var nästan likadan. Nu sitter jag här som C-kursare på en dassig internetuppkoppling i ett hus där alla utom en till sover som stockar. Antalet utekvällar ligger nog på samma siffra som antalet hemmakvällar föregående terminer trots att jag aldrig börjar tidigt. Jag ska göra vad jag kan för att ändra på det. Den stora frågan jag ställer mig själv är varför jag i hela friden är uppe till två-tre varje natt? Det finns så mycket jag skulle kunna göra på morgonen och förmiddagen - promenera längs med stranden, motionera, faktiskt äta frukost för en gångs skull, läsa en av alla intressanta böcker jag hittat, "plugga" i biblioteket, etc etc etc. Inget av detta blir av eftersom jag av ren vana är uppe sent och knappt åstadkommer någonting. Kvällens projekt var att skriva ett personligt brev till min masteransökan inför hösten, det är nästan klart nu i alla fall. Imorgon har jag och Sandra gjort en deal att vi båda ska vakna och äta frukost kl tio. Får se hur det går. Nu är klockan 2.36 och jag häller upp lite apelsinsaft och is i mitt stulna ölglas och facebookar lite till.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Undrar hur många stulna ölglas man egentligen har...

Andreas sa...

Ja jisses... Här ska man bara skriva en uppmuntrande kommentar om hur underhållande din blogg är, och så slutar det med att man skapar sig ett eget id.

Jag skyller givetvis allt på dig Linda!

Hm, angående det här med att gå upp tidigt så kan jag anmäla mig till tidiga och friska morgonpromenader. Eller varför inte bara göra dig sällskap till frukost?

Fast det låter mer praktiskt med nattliga aktiviteter eftersom jag inte heller är bäst på att lägga mig i tid...

Jaja, vi lär synas utanför våra rum, i hallen, i huset... Hade bra!

// Andreas

Linda sa...

Kann dig stolt Jenny, det var i ditt sallskap som jag slog mig in pa den glaskriminella banan, med de dar drinkglasen vi snodde pa Bain-Douches! Synd att du inte lyckades ta den dar fina hinken med pappersservetter i, det hade varit status.

Anonym sa...

Hade det inte varit för att toavakten blev onödigt sur, så hade saken varit biff... :)

Anonym sa...

Det roligaste var ju att han kallade oss for javla fittor och sa att vi inte skulle komma tillbaka, sedan sprang vi rakt pa en kille som gav oss gratis Erasmus-partylinnen, hahaha, burned!