16.4.08

Vilse i Red Light District

När jag måttligt fräsch efter tre timmars sömn på två nätter anlände på Amsterdams flygplats Shiphol (som numera är min favorit!) var det dags för lite sightseeing. Efter oräkneliga storstadsbesök på egen hand har jag tydligen inte lärt mig någonting. Inledde nämligen med att hålla kartan uppochner och gå i rakt motsatt riktning än vad jag tänkt (= till Anne Franks hus). Detta dröjde det ju dock åtskilliga minuter innan jag insåg. Förundrades över alla pittoreska kanaler och tog massa bilder av svanar och annat blaj. Tyckte det blev mer och mer tätt mellan sex- eller coffeeshops men hey, vad är Amsterdam känt för om inte dessa? Först när jag såg en asiat gå in genom en dörr och mötas av en leende tjej i underkläder fattade jag att jag traskat rakt in i red light district. Det kändes bisarrt, sorgligt och fascinerande på samma gång att se alla prostituerade, allt från slitna överviktiga asiatiskor i 50-årsåldern till unga, långbenta blondiner med östeuropeiskt utseende, fläka ut sig i skyltfönstren en solig förmiddag i april när gatan jag gick på var relativt folktom. I Holland är, som jag antar att ni vet, prostitution lagligt och prostituerade har rätt till pension och andra fördelar. Det hela har blivit en av stadens mest kända turistattraktioner om man kan kalla det så, vilket vykort och andra turistprylar ytterligare indikerar. Säga vad man vill om att denna legalisering minskar all dold brottslighet och trafficking, jag tror inte inte att alla dessa mestadels utländska tjejer och kvinnor kom till Amsterdam med målet att sluta i ett skyltfönster iklädd stringtrosor och poserandes inför storögda turister. Detta är väl människohandel om något, som t o m involverar fönstershopping, och jag tycker det är obehagligt att alla äckliga torskar fritt kan gå och shoppa kvinnor i en europeisk huvudstad år 2008. Nöjde mig med att se en gata i det enligt uppgift ganska stora området och gick vidare.

4 kommentarer:

Siquidem sa...

Hmm ja, när jag var där kunde man till och med hyra sitt eget lilla fönster för tio euro i timmen eller något åt det hållet (vilket man med största sannolikhet fortfarande kan göra). Dryga ut semesterkassan, någon? Folk är sär.

Andreas sa...

Hmm, mitt besök resulterade i att jag hamnade mitt i en grupp britter som uppenbarligen var där på svensexa, ty brudgummen var ju tvungen att leka av sig...

Det var i en smal gränd där jag försökte tränga mig förbi gruppen, som alla hade väl tilltaget midjemått, då en människa tog tag i min arm. Nu blir jag rånad, tänkte jag och vänder mig om och får se en liten späd asiatisk tjej. Hon tycker jag ser snäll ut och erbjuder sig - vad jag vill för €30. Nej tack! Ok, för €20 får du göra vad du vill. Lite tragiskt, med betning på mycket...

Ja, människor är sär!

Siquidem sa...

Otroligt tragiskt. Okej om man hyr ett fönster för att få utlopp för skumma böjelser som ens äkta hälft vägrar befatta sig med; men import av människor i detta syfte är rent förkastligt. Inte för att jag vet hur det öht fungerar i nämnda rödljusdistrikt, men ändå. Sär, helt sär.

Andreas sa...

Det hela ger en ny, osmaklig, dimension till uttrycket "sex säljer". Prostitution är ju, rent historiskt sett, ett av de äldsta och mest väldokumenterade yrkena.

Vem minns inte Bibelcitatet där Jesus åker till ett horhus i Genesaret? "Och Jesus tog därmed sin tillflykt till skökornas hus, då Petrus inte ville mer..." Står i nåt Evangelium tror jag...

Oj, nu kanske folk inte tycker att det där minsann inte är något att skoja om, så därför - Förlåt!

Och jag är absolut inte någon förespråkare av prostitution, tvärtom!