26.4.08

Om internationell press

"Den mördade svenskan i Paris" står det om i varje svensk tidning nu. Jag tycker det är lite fint att de inte avslöjar vem det är än, antagligen av respekt till familjen. Det gör dock de franska tidningarna, både Le Parisien och stora Le Figaro (och säkert ett gäng andra) frontar idag med fullständigt namn samt bild på henne. Dessutom skriver de vad hennes pappa jobbar med och lite annan kuriosa. De har f ö samma reportagebilder som de svenska tidningarna. Jag googlade namnet eftersom jag ville se om det är någon som rört sig i Disneykretsar (nej) och känner för att bara sitta och internetslöa ett tag. Fick direkt en träff på något årsgammalt vimmel från stureplan.se, och det visar sig att det är just den bilden Le Figaro använder sig av... Undrar lite hur det funkar på redaktionerna, har de researchers som sitter och googlar hejvilt och tar första bästa bild de hittar? På tal om att inte publicera vissa saker kommer jag att tänka på en lustig grej: Ni vet de där brottsartiklarna som finns i de flesta skvallertidningar, oftast om tyska kannibaler, något brittiskt trash-par som mördat den enes mamma för att få pengar eller liknande? När jag år 2004 bodde i Australien var jag och Carro som hälsade på och köpte kebab på något litet sunkhak. I väntan på att den härliga skräpmaten skulle bli klar bläddrade vi i en av skvallertidningarna. Döm om vår förvåning när vi hittar ett helt uppslag om... Knutbymordet. Tydligen tyckte de att det var tillräckligt bisarrt för att platsa in bland alla österrikiska barnamördare. De hade även bild (bl a en stor gruppbild där alla var med och såg glada ut!) och namn på samtliga inblande, som t ex "älskarinnan" som man aldrig fick veta vem det var i Sverige.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att svenska tidningar börjar bli mer pigga på att hänga ut både brottslingar och offer, vet inte riktigt vad jag tycker om det. Det är ju inte alltid som rätt person pekas ut som skyldig heller. Att läsa om Knutbymorden i Australien kändes ju väldigt oväntat, särskilt eftersom det nyss hade inträffat. De mordhistorier man läser om i svenska veckotidningar o.dyl. brukar ju ha ett antal decennier på nacken (oj, det var värst vad detta engagerade mig, brukar ju aldrig skriva så långa kommentarer ^^)

På tal om nåt annat så bör vi ta och boka biljetter snart, jag har blivit bjuden på bröllop den 12/6, och måste o.s.a. senast 10 maj. Vet inte om det går att fixa, men jag och Fia iaf ska kolla efter biljetter imorgon.

Linda sa...

Försöker få kontakt på msn men det verkar inte gå så bra. Vad är det för bröllop du är bjuden till då? Om du inte kan komma hit då får du bannemej komma till Brighton någon annan gång tycker jag. Ring eller SMSa mig innan eller efter ni bokar så vet jag vilka tider jag ska försöka haffa, samt givetvis om jag ska leta efter två biljetter tillbaka hit.

Siquidem sa...

Knutby ja... Fasen vad jobbigt om den utbildning/det jobb man verkligen vill gå/ha bara fanns på det gudsförgätna stället... Bara en tanke.