30.5.08

Pepp!

Sitter i min säng och har ont i magen. Det faktum att vårt gamla snyltnät verkar ha lagt av totalt innebär att man nu får leta sig runt i rummet med laptopen i högsta hugg (var ett mycket smart drag att ta med min lilldator tillbaka från Sverige) för att koppla upp sig. Imorgon lämnar jag in första draften på min C-uppsats, sedan ska sista versionen vara inne på onsdag. Efter det är min kandidatexamen fullbordad och det fattas bara papper på det hela (vilket säkert GU kommer krångla med eftersom det är lite bråttom att fixa), känns lite skumt men bra. Har nu helt gått in i mitt planeringsmode som brukar inträffa någon gång varje år. Vill alltid veta ALLT om ställen jag ska till och kurser jag ska ta, så har spenderat många timmar med att googla och kolla upp Eurocultureprogrammet, Uppsala, diverse studentboende i Uppsala, de två universiteten jag väljer mellan till andra terminen (dvs nästa vår), var man kan bo på dessa två ställen, etc etc etc. Nu har jag läst igenom nästan hela programhemsidan (igen) och det känns bara så bra! Känns som jag hittat precis det programmet som passar mig, som råkar ges på ett av Sveriges bästa universitet (Nordens äldsta tydligen) och som är superinternationellt. En rolig grej är att det är ganska svårt att hitta då Uppsala inte har det listat på mer en ett ställe på hemsidan (står inte med om man klickar sig fram genom insitutionerna, till exempel). Har faktiskt facebook att tacka eftersom jag någon dag i höstas satt och slösurfade på denna eminenta sida. Var inne på en grupp med massa folk som jobbat på Disney, klickade på någon related group för internationella översättare, och där fanns en related group som heter "euroculture randomness". Klickade av någon anledning på den och insåg då att det rörde sig om en masterutbildning, sökte på Uppsalas hemsida och voilà, mitt drömprogram! Är peppad så till den milda grad att jag nu slöläser i antingen The United States of Europe - The superpower nobody talks about eller Between Marx and Coca-Cola - Youth Cultures in Changing European Socities, 1960-1980 varje natt innan jag somnar. Kanske borde bli lite oroad.

1 kommentar:

Fru S sa...

Vad kul att du verkligen känner att du hittat rätt utbildning! Fast lite tokig är du som börjar läsa sånt där nu när du istället borde vara skoltrött och inte skulle vilja SE till en bok ens en gång (såvida det inte handlar om att läsa chiclit på stranden vill säga).