18.9.08

Princess spotting

Har precis kommit hem från en trevlig nationskvällsmat ("middag" vore fel att kalla falafel) med två britter och en kanadensare varav jag endast känner den brittiska tjejen sedan igår, nu har jag nog till slut ramlat in i utbytesstudentvärlden där alla är supersociala och man blir inbjuden till allt. Igår var jag på tjejmiddag med folk från fyra länder hos en tyska jag inte heller kände men som är kompis med tyskan i min klass. Imorgon ska jag på stor korridorsfest hos brittiskan som också kommer vara knökat med utbytesfolk, kul! Ännu roligare är att de två britterna, en tjej och en kille, är de enda engelsmän jag träffat här förutom en klasskompis från London, och de är från Sussex! I tisdags var korridoren ute och åt sushi, på söndag ska jag på klassmiddag hos de två killarna i klassen som lyckats bli placerade långt bort "vid naturen" och på måndag fyller en tjej i klassen år så då blir det födelsedagsförfest och utgång. Behöver jag säga att jag trivs som fisken? Har lyckligvis pysslat med lite intellektuella saker också. Idag var jag på Uppsalas årliga Dag Hammarskjöld-föreläsning som i år gavs av Finlands förre president Martti Ahtisaari, i ämnet "Can the International Community Meet the Challenges Ahead of Us?". Var väl inte på mitt mest alerta humör men det var ändå rätt intressant, speciellt när publiken fick ställa frågor efteråt. Prinsessan Victoria var där och tittade också (se bilden, hon sitter åt höger nedanför trappan; det ni) så nu har jag sett henne.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det låter ju onekligen som att Uppsala passar dig. Visst är det dock lustigt att när du äntligen kommer tillbaks till Sverige så umgås du bara med utbytesstudenter - vad har du egentligen emot oss svenskar? :)

Nu är det dags för hemtenta, mina veckor på rättspsyk är över och det känns nästan lite tråkigt. Ikväll ska jag iväg på Friskis & svettis danspass och sedan frossa i chips framför nån film, mina fredagskvällar är visst inte alls lika sofistikerade som dina!

Anonym sa...

Tjatja... kollat lite på din blogg. men det är extremt irriterande att du aldrig skriver VAD det är du pluggar i muppsala. Jag har oxå språkexamen och undrar lite över alternativen... Ciao/Elin