4.9.08

Första veckan i Uppsala

Jaha, då har man installerat sig i Nordens äldsta universitetsstad och är officiellt inskriven vid vad som av the Times rankas som Sveriges (eller var det Nordens där också? minns ej) bästa universitet. Detta enligt vice-orföranden. Själv vill jag minnas att jag på flera håll läst att Karolinska är vår crème de la crème, men nåväl. Är för seg och busy för att fixa in mina egna bilder pa datorn så nu har jag snott hejvilt. I den pampiga aulan ni ser nedan var jag på mottagning för internationella (jaja, men jag är faktiskt enda svensk i min klass och jag ska väl inte behöva gå på sådant själv?) masterstudenter innan vi fick olika sorters alkohol och tilltugg samt mingel med ovan nämda vice ordförande. Överlag känns det mesta rätt formellt och tradionstyngt, I like it! Hade något av en sedvanlig hjälp-jag-är-i-Sverige-vad-fan-gör-jag-här-kris i helgen (kom i torsdags, har dock inte haft internet förrän efter en svettig sista-minuten-rush till datakontoret igår) men så fort kursen började i måndags kändes allt bra. Var på skolan från 15 till 21 och fick rundtur, massa info, vin och tilltugg samt mingel med klassen, lärarna och några som går tredje terminen, skönt att inte behöva känna sig totalt lost längre. Jag är ju vanligtvis sjukt förberedd så fort jag ska någonstans så att t o m behöva fråga random utbytesstudenter hur saker funkar är ju lite pinsamt. Märkte idag att jag är väldigt pluggtrött men det ska nog ge sig, och jag gillar verkligen klassen! Vi är jag, två tyskar, en britt, en vitryska, en ukrainska, tre ryssar och en kines om jag minns rätt, har nog glömt någon. Bara två killar men sånt får man alltid stå ut med som humanist. Var livrädd för att hamna med massa überpolitiska statskunskap-studenter men folk har pluggat allt möjligt innan och en tjej har t o m exakt samma examen som jag - spanska och engelska. Har fått bra kontakt med flera, i tisdags var vi ute på nation (kom dit kl. 21 och fick stå i kö i en timma, studentstad var det ja) och igår var jag och tyskan i klassen och fikade och kollade på massa nationshus. Har gått med i Södermanland-Nerikes mest p g a brist på engagemang, känner ingen annan där dock så jag får se, vore ju kul att gå på någon sittning eller så men eftersom jag är feg och asocial med nytt folk kommer jag ju inte direkt göra sådant på egen hand. Känns som jag hade hur mycket som helst att skriva men nu måste jag sova om jag ska hålla koncentrationen uppe imorgon.

1 kommentar:

Siquidem sa...

Känner igen det där med Sverigekrisen och bristen på humanistkillar. Ack ja, känner igen det så väl. För övrigt så verkar grannens router må lite bättre för tillfället, får se hur många minuter jag lyckas surfa den här gången.